ՀՀ տարածքում Աղստևի վրա կառուցված է Ջողասի ջրամբարը, իսկ գետի ստորին հոսանքում (Արդրբեջանի տարածքում)՝ Աղստևի ջրամբարը։ Ադրբեջանում կոչվում է «Աղստաֆաչայ»։
Աղստև գետի ստորին հոսանքը Ադրբեջանի տարածքում է կոչվում է Աղստաֆա։
Այն տնտեսական, զբոսաշրջային եւ մի շարք այլ նշանակություն
ունի:
Ցավոք,
գետի
կարեւորագույն
«առաքելությունն»
ասես
իր
հոսանքներում
աղբը
պահելը
լինի:
Իջեւան
քաղաքի
բնակելի
շենքերում
հավաքվող
կենցաղային
աղբի
զգալի
մասն
ամեն
օր
Աղստեւ
է
թափվում`
լցվում
են
օրգանական
բնույթի
թափոններ,
սննդի
մնացորդներ,
մորթած
անասունների
ներքին
օրգաններ,
արտաթորանք,
շինարարական
աղբ
եւ
այլն:
Միայն
գարնան
եւ
աշնան
վարարումներից
հետո
այն
փոքր-ինչ թեթեւանում
է
աղբից:
Աղստեւի աղտոտման գործում պակաս մեղավոր չեն գետափնյա օբյեկտների` սննդի սպասարկման կետերի եւ խանութների տերերը: Նշված օբյեկտների ուղղությամբ ներքեւում` գետի մեջ, անպակաս են արկղերը, պլաստմասսե իրերը, տարբեր թափոնները:
Աղստեւը ձկնային պաշարներով նույնպես հարուստ է: Տավուշի մարզի որսորդմիության նախագահ Ժիրայր
Մելիքսեթյանը պարզաբանում
է,
որ
ձուկն
ափում
է
ձվադրում
կատարում,
իսկ
օրինակ
շինարարական
աղբը
վնասում
է
ինչպես
ձկնկիթներին,
այնպես
էլ
ձվադրմանը:
Հատկապես
վնասակար
է
փայտանյութից
մնացած
թեփը,
որը
թուլացնում
է
ձկներին
ու
հոսանքի
հետ
քշում-տանում:
Աղստեւի կենդանական միջավայրի գոյությանը սպառնում է նաեւ նավթային նյութերի հոսքը ջրային ավազան: Տարեցտարի ավելանում էն ավտոմեքենաները, հետեւաբար` մեծանում
ավտոլվացման
կետերի
պահանջարկը:
Ավտոլվացման
կետերի
բացթողած
աղտոտված
ջուրը
նույնպես
սպառնալիք
է
գետի
համար:
ԵՊՀ Իջեւանի մասնաճյուղի դասախոս Վլադիմիր Խառատյանի խոսքով, նավթամթերքները ջրային մակերեսի
վրա
առաջացնում
են
բարակ
շերտ,
որը
թույլ
չի
տալիս
արեւի
ճառագայթների
ներթափանցումը
ջրի
ավելի
խոր
շերտեր,
ինչն
իր
հերթին
տանում
է
բուսական
եւ
կենդանական
աշխարհների
ոչնչացմանը:
«Միայն
Իջեւանի
տարածաշրջանում
տասից
ավելի
ավտոլվացման
կայաններ
կան,
որոնք
աշխատում
են
առանց
մաքրման
կայանների,-
ասում
է
փորձագետը:-
Կամ
էլ
պետք
է
լինի
նաեւ
ընդհանուր
կոլեկտոր,
որի
մեջ
պետք
է
թափվեն
այդ
կեղտաջրերը»:
Աղստեւի ավազանի բնակավայրերից միայն Իջեւան քաղաքն ունի մոտ 54 կիլոմետր երկարությամբ կոյուղագիծ, բայց մաքրման
կայան
չկա:
Արդյունքում
ամբողջ
կոյուղու
կեղտաջրերը
գետն
են
թափվում:
1980-ականներին
մեկնարկել
էր
Իջեւանի
կոյուղաջրերի
հեռացման
եւ
մաքրման
ծրագիրը`
կոլեկտորի
կառուցումը:
Նախատեսված
էր
քաղաքի
կոյուղաջրերը
հեռացնել
մոտ
15 կմ,
ապա
Մայիսյան
կամրջի
մոտ
կառուցվելիք
կայանում
ենթարկել
մաքրման:
Ծրագիրն
անավարտ
մնաց
ԽՍՀՄ
փլուզումից
հետո:
Այսօր
արդեն
դրա
իրագործումն
իրատեսական
չէ,
քանի
որ
մեծ
ծախսեր
է
պահանջում:
Մինչ կոլեկտորը կկառուցվի, աղբի թափոնների` Աղստեւ լցվելու արդյունքում մեծ թվով մաշկային հիվանդություններ են գրանցվում: Շոգ օրերին,
երբ
տապից
փախչելու
ամենահաճելի
միջոցը
գետում
լողալն
է,
գետն
իր
մեջ
թաքնված
վտանգներ
է
պարունակում:
Այս
առումով
առավել
խոցելի
են
երեխաները:
«Եղել են դեպքեր, երբ գետում լողալուց հետո երեխաներ են բերել ինձ մոտ, որոնք ունեին պիոդերմիաներ` թարախամաշկություն, մաշկի վրա կային թարախային
օջախներ,-
ասում
է
բժշկական
գիտությունների
թեկնածու,
մաշկավեներաբան Վաչագան
Սարգսյանը:-
Ծնողը
նշում
էր,
որ
գետում
լողալուց
հետո
երեխայի
մոտ
այդպիսի
հիվանդություններ
են
առաջացել»:
Աղստեւի աղտոտվածությունը խոչընդոտում է նաեւ տարածքում տուրիզմի զարգացմանը: «Եթե մենք այս ջրային օբյեկտները
մաքուր
չպահենք,
ապա
տուրիզմի
զարգացման
մասին
խոսք
լինել
չի
կարող,-ասում է աշխարհագրագետ Պավել Ասիլբեկյանը:-
Գետն
աղտոտված
տեսավ`
զբոսաշրջիկը
տարածքին
չի
մոտենա:
Եթե
վերաբերմունքը
գետի
նկատմամբ
փոխվի,
մենք
հույս
կունենանք,
որ
զբոսաշրջությունը
նույնպես
կզարգանա:
Որեւէ
կոմունալ
կենցաղային
տնտեսություն
կամ
կազմակերպություն
չի
կարող
մաքուր
պահպանել
գետը,
եթե
ժողովուրդն
այդ
կուլտուրան
չունենա»:
Աղստևը ստեղծված իրավիճակում հայցում է բոլորի ուշադրությունն ու խնամքը:
Աղստևը ստեղծված իրավիճակում հայցում է բոլորի ուշադրությունն ու խնամքը: